fredag 22 april 2016

Melankoli och en plan framåt

Inatt drabbades jag av melankoli och hade svårt att sova. Det händer ytterst sällan, men nu var det så. Jag funderade hit och dit på alla människor jag har träffat, allt jag lärt mig de senaste månaderna, allt slit, alla snow days ;) Jag måste landa på ett bra sätt när jag kommer hem och föra mitt lärande framåt! Ta med mig det sociala sättet att dela med mig av mitt nätverk, tankegångarna osv. Vända mina tankar till att jag lärt mig en massa som jag ska använda mig av, istället för att fundera på saknaden jag kommer att känna!

Jag gick i alla fall upp - det bör man har jag lärt mig. Satte mig för att skriva på kappan och sedan drog jag upp till FH. Det var årsmöte i den föreningen och det gjorde inte min melankoli lättare. Det finns en fantastisk värme mellan de som är där och vilja att hjälpa oss internationella studenter att känna oss hemma, fast vi inte är det. Den värmen borde jag kunna ta med mig hem och jobba frivilligt med flyktingar eller andra som behöver stöd. Vad det gäller den innovativa delen av mig, brukar den alltid finns plats för någonstans i livet. Och skrivandet kan jag hitta utrymme för - hitta personer som behöver utveckla sin engelska, precis som jag!

Planen bör detaljskrivas och sättas mål på, så ska jag känna att detta blir bra!

Annars har jag helt plötsligt kommit igång med mitt sociala liv. Denna termin har jag haft jobb så det räckt och blivit över. Jobb finns kvar, men det känns som om det finns lite utrymme för ett socialt liv. Jag ska gå på musiktillställning i helgen och är bjuden på lunch på söndag. På lördag ska jag lyssna på Tia och på söndag ska jag och Laura äntligen umgås. Vi hängde en hel del förra gången jag var här, men nu har vi träffats tre gånger i korridoren och sagt hej. Inte OK!

So long!

P.S. Jag måste länka till en världsomspännande rapport som jag var med och jobbade på i somras. Open Data Baromtern kom ut idag. Bara för nördar - YES! Tyvärr ramlar Sverige ned i placeringar, men det är inte konstigt. Vår konsensuskultur sätter käppar i hjulen och det går runt och runt och runt.  Det går inte att enbart leva på gamla lagar och förordningar och klappa sig på bröstet. Nu behöver vi nytänkande och beslutsfattande i frågan! Den som lever får se...

Inga kommentarer: