torsdag 24 mars 2016

Men puss på er då :)

Idag har det dimpat ner små roliga saker från olika håll och kanter i livet. Mötet med Paul om öppna data var väldigt roligt. Spännande att höra hur de försöker påverka det amerikanska samhället med data och när det lyckas bra och mindre bra. Vissa saker går att med sig hem och andra kommer inte att funka hemma i Svedala. Vi styrs ju inte lika mycket av pengar som man gör här och sätter inte siffror på allt och alla på samma vis (även om det finns en tendens till detta).

Till andra roliga saker som hänt idag - fick en film av min handledare som beskrev hur man kan bryta ner sin forskningsområde och skapa ett problem. Kul att få! Jag får göra en sådan till mina studenter om hur de gör en statusrapport - det verkar vara grymt svårt att göra en bra sådan!

Yngste sonen har fått i uppdrag att ta med sig mer saker hemifrån. Marknaden för svenska böcker är inte stor här, så det är lite svårt att få tag på dem. Och sedan behöver jag lite dåliga tidningar som omväxling också. Till svar på den chatten fick jag ett foto på honom och hans guddotter när de leker flygplan i soffan. Men snacka om att mammahjärtat smälte! Jag kommer alltid att vara blödigare när det gäller honom i och med att jag hade kikhosta när han föddes och jag var rädd att han skulle bli smittad. Dessutom pratade han inte före han var 3.5 år. Och han bara suckar och säger att han har hört de historierna NÅGRA gånger ;)

Påsk är inget de firar här. Inte lugnare på långfredagen, inga påskkärringar och inget påskgodis. Jag och Minette, en svensk tjej jag träffat i East Lansing, beklagade oss. Ev eller förhoppningsvis kommer jag till IKEA på lördag med dem. Inte ens IKEA har fattat det här med påsk - de hade påskbuffe förra veckan!! Kan bli kul att åka bil med en familj med fyra barn under åtta år. Funderar på om jag ska leka extrafarmor eller bara vara relaxad.

Det var spännande att komma på tåget tillbaka på East Lansing, eller så var det mer så att de letade efter bomber. Vi fick alla vänta i stora hallen på Union tågstation i Chicago och sedan gå i ett långt led till perrongen, visa biljetten och bli sniffade på av en bombhund. Sedan i ett långt led ut på perrongen och visa biljetten igen.

Och sedan måste jag tacka alla som har hört av sig på mail, chatt, FaceTime etc för att pigga upp mig. Grymt uppskattat!!


Inga kommentarer: