söndag 10 januari 2016

Vad packar man med sig när man åker bort i ett halvår?

Ni har hört vad jag gör - det blir inte bättre av att vädret är halvdant. Idag snöar det och blåser - inte mitt favoritväder. Igår regnade det istället - vet inte om jag tycker att det är bättre. Tänkte lätta upp stämningen med att berätta hur jag tänkte vad det gäller packning när jag åkte.
Förra gången hade jag ingen större erfarenhet av att vara borta så länge, hade aldrig varit i Michigan tidigare etc. Så det blev mycket gissa, rita och spring. Nu blev det hyfsat tycker jag, men några saker har jag förbättrat.
En första sak som är bra att ha hyfsad koll på är vädret, detta för att packa rätt kläder. Här i Michigan har de samma årstider som hemma, men de har inte ett lika bra utbud på vinterkläder. Det finns t ex inte täckkjol eller Icebugs att köpa här. Något som jag tycker är en nödvändighet för att klara en hyfsad vinter. Kvalitén på skor är sådär - jag skulle inte köpa billiga skor hemma och inte här heller. Skor ska vara bra och hålla mina fötter torra och varma. Jag har tagit med mig fleecetröjor och regnjacka, exempel på saker som är svårt att få tag på bra här. Gärna så att de kan kombineras ihop och jag håller värmen. Till våren och sommaren går det ju bra att få tag på shorts och linnen precis som på vilket annat ställe som helst.
Jo, jag har med mig Wettexdukar och osthyvel. Det får representera sådant som jag lärde mig inte fanns här förra gången och som jag saknade. Sakerna tar dessutom inte speciellt mycket plats i packningen och gör livet lättare och mer hemtamt för mig. Sedan är strömadaptrar bra att ha med sig - de som bor här behöver inte det och därför kan de vara krångliga att få tag på.
Vad skulle jag inte ta med mig? Böcker - beställa från Amazon och få det hemlevererat är väldigt billigt. Dessutom tar böcker mycket plats i packningen och väger. Det problematiska blir istället när jag ska åka hem. Skeppa hem böckerna är väldigt dyrt, jag får ta en funderare när den dagen kommer!  En annan sak som är OK att köpa här är elektroniksaker. De är lite billigare, men det besvärliga kan vara om man ska använda dem hemma och t ex ladda. Det är trist att hålla på med strömadaptrar jämt och ständigt!
Summa summarum: kombinationen väderlek, vad kan jag köpa på stället, kostnad och vad som gör livet behagligt är det som jag tänkt på!

Övervikt blir det när man ska åka bort såhär länge. Det är inte dyrt att betala för en extra resväska - 700 kronor för hela sträckan Östersund till Lansing. Tycker jag är helt OK, speciellt med tanke på hur länge jag ska vara borta.

So long!!

Inga kommentarer: