fredag 15 januari 2016

Skypa, skriva och mingla

Började dagen med att skypa med mina kursare - vi ska ju presentera på måndag. Bra diskussioner och vi är överens :) Gick vidare upp till Bessey för att prata med Tia och gå igenom slutdelen av min artikel. Jag gillar hemmes stil och språkkunskaper så hon får nog stå ut med mig denna termin. Känns som om jag ska förbereda henne för detta. Jag drog ner till mitt rum och fortsatte att skriva - det gick bra några timmar. Sedan slog skrivtristessen till och jag insåg att jag hade stirrat på samma stycke i en halvtimma - då är det dax att sluta. Tyvärr kunde jag inte gå hem, det var välkommen tillbaka mingel för studenterna och det är ju alltid bra att visa upp sig då. För mig innebär det inte att vara i centrum, mer kolla in hur det funkar och lära. Alltid spännande!


Imorse förenade jag nytta med nöje - lyssnade på en webbutsändning från Vinnova om öppna data och kollade in hur MSUs installation av Goggle Drive fungerar. Det är den jag tänkt använda för kommunikation med studenterna och nu har jag ju äntligen fått tillgång till den. Öppna data - det är alltid kul att lyssna på hur det området rör sig framåt. Nu är det inte bara tekniken som är i fokus, utan det börja också diskuteras vilken data som ska vara tillgänglig. Gläder ju mig som anser att man ska se det hela som ett system av olika aktörer - inte bara data som ska ligga fritt tillgänglig. Drog upp till Bessey efter detta - möte Anto på vägen och han var glad och lycklig. Hade varit på jobbintervju och det verkade positivt! Kul för det kan inte vara så spännande att vara arbetslös i denna delen av världen. Skrev lite till på artikeln - finns ju alltid att göra på en sådan! Jag och Les bestämde att jag skulle komma hem till dem nästa helg och laga svensk mat. Det känns bekvämare att göra det - finns inte mycket i min lägenhet att erbjuda två små barn. Och jag får dessutom laga mat på en elektrisk spis - kan ju göra vem som helst lycklig ;)

Nu ska jag hem och fredagsmysa - blir till "På spåret" och chips!!

Inga kommentarer: