söndag 24 januari 2016

Och så trillar dem en efter en

Det har varit många som inte finns med oss längre det här året. Några har jag skrivit om och nu har min ingifta morbror gått bort. En av de mest skärpta personer som jag någonsin har känt och dessutom väldigt trevlig. Mitt första minne av honom är när jag, fyra - fem år gammal, försöker förstå hans Malmö-dialekt. Vi var i deras radhuskök och jag stirrade på honom och vände mig till mamma och frågade vad farbrorn sa. För det var helt och hållet utrikiska i mina öron. Sen har vi träffats med mycket jämna mellanrum - vi firade ofta jul i Malmö - och på senare tid på mina kusiners bröllop och barndop. Senast var i somras på en kusins barnsdop - då var han tyvärr märkt av sjukdom.

Jag vet att han tyckte att han hade ett bra liv - familj med fyra barn och sedan många barnbarn. Ett fantastiskt yrkesliv som rektor på en av Malmös största gymnasieskolor. Så himlen får en väldigt slipad diskussionspartner att tillgå nu, tillsammans med alla bra musiker som har lämnat oss.


Inga kommentarer: