fredag 8 januari 2016

Framåt

Började dagen med handledning - mot avhandlingen skulle dagens avsnitt kunna kallas :) Bra diskussioner som behövs. Pratade med lilla mamsen - det låter som om hon har det bra i sitt lilla hus i Fjällbacka trots kylan osv.
Drog upp till Campus för att kolla in min lektionssal - den var ju alldeles perfekt. Vi kommer att få plats alla 21 stycken och vi kommer att se varandra. Dessutom finns det grupprum i byggnaden, som är riktigt trevliga. Inte de vita kakelrummen som finns i Bessey (jag ska ta kort så ni får se skillnaderna). Det som jag också gillade var att det fanns bra teknik - hdmi-kabel rakt in i Macen och min presentation visades med en gång på en skärm. Det enda som jag kan tänka mig är problemet är att luften tar slut - men det handlar om 1.20 h per gång så det ska vi väl klara av.

Gick till Bessey för att prata med en gammal kollega om två föredrag - ett i Östersund och ett på min kurs här. Alltid kul att prata med honom om gamla tider etc. Och ja, han sa preliminärt ja till båda uppdragen :) Jag drog en sväng till våra sekreterare - det är alltid bra att hålla sig på god fot med dem.  De sitter på bra information och kontaktnät inom universitetet och det kan ju vara bra ibland. Jag och Melissa diskuterade mitt social security nummer (det är detsamma som personnummer) och hon gjorde t o m ett försökt att ringa till myndigheten som hanterar frågan. Tyvärr var telefonkön 45 minuter så jag kan inte anklaga henne för att inte vänta. Men bara det att hon försökte hjälper till.

Gick hemåt, det är ljust fram till klockan sex och det är grymt skönt. Vårkänslan infinner sig.

Kvällen? Jo, jag har lyssnat till CNNs intervju med Obama om de nya vapenlagarna han föreslår/vill genomföra. Spännande kulturyttring att det skapar så starka känslor i detta land - jag försöker förstå och blir samtidigt grymt imponerad av Obama som vågar stå upp för sina åsikter. Jag har förberett nästa veckas lektioner också. Alltid bra att göra det iförväg :)

Inga kommentarer: