söndag 20 december 2015

Högt och lågt

Började dagen igår med ett Skypesamtal med mina gruppkamrater på en forskarkurs. Vi bestämde hur vi skulle lägga upp arbetet för kursavslutningen - den sista forskarkursen som jag läser! Inga mer kurspoäng att ta efter åtta år med plockande av poäng efter poäng. Kommer nog att bli konstigt och jag kommer att få lite abstinens efter ett tag. Det är ju liksom inte mest pengar som gäller, utan flest kurspoäng i livet som vinner ;)

Tog sedan tag i en administrativ sak - jag åkte till Social Security och ansökte om ett social security nummer. Tog en taxi dit, någonstans på en platt åker. Det är liksom allt här. Alla hade varnat mig för att jag skulle få vänta minst en timme - det tog fem minuter innan jag fick prata med en handläggare. Vi hade en grymt trevligt samtal där vi jämförde olika kulturens namnstandarder och annat spännande. Beställde en taxi tillbaka - nej, jag sätter mig inte på bussen om det ska ta två timmar enkel resa, jmf med en kvart med bil. Kostar dessutom taxin 80 kronor enkel resa är valet lätt!

Åkte till kåren, som nu var minst sagt folktom. Finals week är över och alla drar hem till sina släktingar runt om i staterna. Satt där i några timmar och skrev på artikeln. Les och jag messade varandra hur vi skulle göra inför kvällen - jag var hembjuden till henne på fredagsmiddag. Förra året när jag var där fick jag underbara köttbullar och det fick de gärna bjuda mig på igen. Jag gullade med henne söta dotter, fyra månader och en riktig charmis. Spelade finns i sjön med den 11-åriga sonen och försökte lära honom lite svenska. Kan ju aldrig skada ;)

Och sedan kom det trista, trista beskedet att en av mina lärare i Göteborg är borta. Thanos var en väldigt speciell lärare, egentligen en grekisk sjökapten. Jag gillade honom skarpt - han var grymt engagerad. En del tyckte det var besvärligt att diskutera med honom, men jag bara njöt över att ha långa och många diskussioner med honom. Och det är få lärare som är så engagerade så man får mail med artiklar från dem kl fyra på morgonen. Han var gammal och sjuk, men ändå. Nu får jag aldrig mer höra: "Förstååår doooo??"

Tog en sovmorgon idag. Det kändes som om det var nödvändigt. Pratade med äldste sonen. Han och sambon har köpt en ny lägenhet - det går snabbt ibland och det verkar alltid hända när jag är här. Kul och det är på min gamla gård i Masthugget. Ska bli grymt roligt att se det stället igen när jag kommer hem igen. Dessutom behöver han hjälpa sin mormor med ett större ärende just nu. Bra att ha en ekonom till son, helt enkelt!

Trillade ett gäng köttbullar som jag tog med mig till ett knytkalas på Friendship House. Kul att träffa gamla bekantskaper och dessutom göra nya. Diskuterade det politiska läget i Europa med en professor i juridik och fick tips på hur jag skulle kunna komma i kontakt med Informatikavdelningen på MSU av en lärare på Mediakommunikation. Vi drog sedan vidare till en kyrklig basar. Inte riktigt min grej, men kyrkan är en viktig del i det amerikanska samhället, så jag vill se hur den funkar.



2 kommentarer:

Ted Saarikko sa...

Tjenare, tjejen!

Kul att läsa att allting verkar flyta på bra borta i vante-staten.
Sällan jag ser folk som är så himla taggade som du är. Inte utan att man blir lite avundsjuk.

Samtidigt blir jag otroligt ledsen över nyheten om Thanos. Jag såg fram emot att en dag kunna räcka över min egen avhandling till honom och fråga vad han tycker.

Karin Ahlin sa...

Hej,

Tack! Det är en helt annan sak att åka hit den här gången - mycket lättare. Och den här gången tog jag med osthyvel och Wettexduk - allt för att känna mig hemma ;)

Jo, jag hade samma tanke vad det gäller Thanos. Det är så trist och det känns orättvisst att han inte fick vara med om att läsa våra avhandlingar och att varken du eller jag fick höra hans åsikter. Han är en del i att vi kan det vi kan och att vi är där vi är idag.