söndag 15 februari 2015

Wind chill

Det är dagens ord - grundförutsättningen är -20 grader Celsius och så lägger vi på blåst i sisådär 15 - 20 m/s. Det är grymt kallt och universitetet har gått ut med en varning om att stanna inne. Varningen kan kännas lite överflödig men jag förstår dem. Det finns 10 000 internationella studenter - de flesta kommer från länder med varmare klimat. Och amerikanska studenter gillar att dricka öl på helgen - fylla ökar inte det personliga omdömet.

Jag tog det lugnt på morgonen - finns alltid något att ligga och läsa i sängen :) Fick ett ryck och började göra undan lite personliga göromål - räkningar o annat skojsigt. Jag och Les hade tidigare i veckan bestämt att jag skulle komma förbi på middag. Nu hade jag, igen, tur och de var ute på tur och kom förbi och hämtade mig. Vi drog till Horrocks och köpte lite vettig mat. Det finns mörkt bröd där, riktig ost och annat som behövs för att överleva ;)

Hemma hos dem kollade vi på matlagningsprogram, diskuterade matkulturer och åt en väldans god Biff Bourgogne. Åter ut i kylan och hem till att kolla på andra delen av mello. Jag har fortfarande svårt att förklara vår fascination för denna tävling för personer från andra kulturer. Någon som kan hjälpa mig?



 

     

Inga kommentarer: