fredag 2 januari 2015

Strosat omkring

Glad och god fortsättning! 


De senaste dagarna har jag strosat omkring. Varit på Arlington kyrkogården - en nationell kyrkogård där preseidenter, andra prominenta personer och krigsoffer ligger begravda. Och mitt upp i detta finns ursprungshuset kvar - det som fanns där före man bestämde att det skulle bli en kyrkogård.
John F Kennedys grav

Den okände soldatens grav

Rad efter rad efter rad...

   Igår var jag runt i Georgetown, en gammal stadsdel i stan. Det var ofantligt mycket folk på huvudgatan och absolut inga på gatorna runt omkring. Stadsdelen ligger på en liten höjd och har fantastisk utsikt över Potomac floden, så jag förstår att de som kom hit först bosatte sig där. Idag är det en eftertraktad stadsdel, precis som alla gamla stadsdelar blir på många ställen runt om i världen.
Svenska ambassaden vid Potomac River


Ett hus i Georgetown

Annat hus i Georgetown
 Det som var trist var att vara själv på nyårsafton - jag hade kunnat gå ut på kvällen men jag är grymt försiktig med det när jag reser själv. Har ingen som helst lust att råka ut för något och de öppna nyårsfirande som jag hittade var i någon förort - inte ett fyrverkeri i centrala Washington! Men det kommer fler nyårsaftnar i livet och CNNs nyårsprogram var underhållande ;)

Idag har jag tagit flera museum - Naturhistoriska och Historiska muséet. Helt ok för att vara museum - snabb kunskap på ett överskådligt sätt. Men det var alldeles för mycket att läsa och för lite att verkligen göra. Och sedan tycker jag att det blir ett perspektiv som visas. T ex på Historiska muséet där en klänning från alla first ladys visades. Väldigt lite om vad de verkligen hade arbetat med eller bidragit med under sin tid i Vita Huset. Jo, klänningarna var väldigt vackra ;)    
Kollektivt resande för länge sen
Krigsfartyg

Sedan kan jag inte låta bli att visa er något som jag absolut inte hade förväntat mig. Strosade efter ett fikaställe och helt plötsligt var jag i en småbåtshamn mittemot Pentagon - det är ju där jag ska ha min båt, tänkte jag snabbt ;)
Småbåtshamnen mitttemot Pentagon
  

Inga kommentarer: