lördag 24 januari 2015

Dagen med mycket

Det hinner hända mycket om jag blir väckt kl fem av att telefonen ringer. Jag har kvar mitt svenska telefonnummer ifall det händer nära och kära något. Det kan inte andra veta och idag ringde en lärare från kursen jag gick på i somras. Kul med ny kontakt även om jag kanske inte svarade helt korrekt på allting :)
Sedan var det ju bara att köra på - Skypemöte om kurs och artikel. Det är tråkigt att ha en massa idéer om vad vi skulle kunna göra för att utveckla kurserna bättre och sedan inte ha mer tid att göra det.
Drog iväg till en av veckans halleluja moment - writing group med mina kompisar från Sydkorea och Turkiet. Nystart efter juluppehåll och vi körde vidare på det som vi har läst oss i höstas - nu var det målfokusering som stod på agendan. Vad skulle vi uppnå under den kommande månaden - jag ska skriva ett abstrakt till en ny konferens och revidera den artikel jag håller på med. Revision efter kommentarer från ett seminarium med övriga kollegor. Och vi hade en diskussion om hur jag skulle kunna stanna kvar här. Det bästa argumentet var att gruppen behöver mig - jag tror att svaret från de jag frågar blir att jag behöver gruppen ;) Men det är så skönt med grupper som är som denna - vi har alla samma problem och får hjälp med dem :)

Upp till Bessey och min kontorsplats. Eftersom den har utsikt rakt in i en vit vägg är inte den mitt första val, men det gäller ju att visa upp sig på avdelningen ibland också. Slängde lite käft med V och L och jobbade vidare med mitt empiriska material. Fick iväg ett dokument till Miun också; jo, jag är fortfarande doktorand. En e-tjänst för detta hade varit fantastiskt och ett dokument som jag lyckas fylla i rätt. Tror inte jag lyckas de sex gångerna innan och nu har jag inte ett korrekt facit sparat, så det blir som det blir.

Strosade hemåt och där väntade dagens bästa grej - riktigt bröd och basen till semlor. Jag har beställt riktigt bröd från ett ställe i Kalifornien - det dyraste bröd jag någonsin köpt men ibland har nöden ingen lag. Det bröd man har här är ingen hit - alldeles för mycket socker i och inget tuggmotstånd alls. Och jag som inte äter semlor hemma fick plötsligt ett ryck och skulle ha det. Hur god den smörgåsen var? Alldeles FANTASTISKT!




Vidare till att hämta en hyrbil - grocerykollektivet skulle handla mat tillsammans. Och nu var det min "tur" att köra. Hämtade upp kamraterna från Belgien och Brasilien och drog till Meijers. Som vanligt kommentaren - "See you in one hour" när vi skildes åt vid ingången. Jag skulle förstå vilken svensk kaka som min brasilianska kompis hade fått kraving på - pepparkaka var det ju förstås. Har nog inte sett någon köpa fyra paket efter jul hemma ;) Och lyckan blev stor sedan när hon förstod att vi har en hel kultur kring detta - pepparkakshus, gubbar, gummor etc. Och jag kan inte förklara varför vi har det, men så är det! Så jag ska fixa lite fräcka pepparkaksformer till henne :)
Hemåt och sedan fick jag ett ryck kl 9 på fredagskvällen och jag hade bil - nu ska jag tvätta. Det är så tröttsamt att släpa tvätt till tvättstugan. Mer mentalt än konditionsmässigt. Och det blev gjort också. Så nu har jag mat och rena kläder till ikväll när mina gäster kommer. Ska bara städa den ofantliga lägenheten också. Kan ev ta en timma! Och skära semlorna, kleta ut mandelmassa och grädde :)

Ha en skön lördag!                    

    

Inga kommentarer: