måndag 19 januari 2015

Barbecue, slask och SuperBowl

Ja, gårdagens barbecue var väldigt trevlig. L är pratsam, intresserad av att prata om USA och kan en del om Europa också. Och hennes man gillar svensk musik - han spelar alltid något som jag inte hört tidigare (vilket inte är jättesvårt, men ändå). Sonen är som en nioåring ska vara och det är hemskt kul. Vi åkte bil i en timma åt Chicago hållet och kom till en liten stad med en gata (Westernstil givetvis) och hamnade på rätt restaurang. Det var en timmas kö för att få bord, men det fanns en bar att fördriva den tiden i. Sedan är det ju alltid det där med att beställa mat. Vad är bäst och hur stora är portionerna? Det sista behöver jag inte fundera på eftersom det alltid går att få en box med sig hem. Det var en förrätt med friterad ost och sedan slog jag till med pulled pork och mashed sweet potatoes. Allting var gott, stora portioner och jag hade mat hela dagen idag också.
Vi hade en lång diskussion om politiker i USA och Sverige. De, precis som många andra jag har mött här, har inget förtroende för politiker och det politiska systemet som finns här. För att kunna rösta måste du registrera dig och i Michigan måste du t ex ha ett körkort för att registrera dig. Sedan menade de på att alla politiker var korrumperade, gjorda olagliga saker och satt i knät på lobbyorganisationer och advokater. Dessutom är de missnöjda med att det bara finns två partier. Jo, det finns andra också, t ex Miljöpartiet, men de syns inte och har inte en chans i ett majoritetssysstem. Känns som om gamla hederliga Svedala har ett rätt schysst system ändå!

Idag har jag tagit det lugnt, gått till kåren och skrivit på artikeln. Det gäller att nöta mycket på den artikeln ;) Vädret har fått sig en släng av Göteborg och det är grått och slaskar. När jag gick tillbaka började det bli sådär underbart halt på sina ställen. Om jag gillar det? Nope!

Jag har dessutom fått en annan mission. Frågade om L om SuperBowl och nu ska jag lära mig hur amerikansk fotboll funkar. Jag är bjuden hem till dem när finalen går och nu har jag kollat på semifinalerna. Som tur är siffror alltid siffor och jag kan via dem förstå vem som leder osv. Det gäller att hitta det lilla halmstrået i världen och börja där :)

               

Inga kommentarer: