onsdag 3 december 2014

Och så var det det här med politik och ledarskap

Jag måste ju bara kommentera det som händer i politiken hemma. Jag följer det via Twitter, olika tidningar som G-P, Expressen, DN etc. Givetvies har jag en politisk hemvist, men jag kommer inte att diskutera den här. Jag måste bara saga att jag känner mig lurad. Jag går och röstar på personer som sager sig vilja styra landet. Det är det som de sager till mig när de staller upp som politiker på olika nivåer. De hamnade i en tråkig situation denna gång- inget av blocken fick tillräcklig majoritet. Man ser svårigheter och problem med sin svaga situation, men det tuffar på. Sedan kommer den stora grejen, budgeten. Klart att man vill styra efter sitt budgetförslag, det ligger ju en massa ideologi de budgetval man gör. På grund av valresultatet ser man problem med att få igenom budgeten, men man satsar inte på samarbete från något håll. Jag upplever att man satsar på att skjuta ut sig för att till ett bättre resultat för sig själva denna gång. Och jag ser att det gäller för båda de politiska blocken. Samtidigt kräver man då av mig att jag ska lyssna på valproganda i flera månader till, vara medborgare i ett land som går på halvfart med allt vad det innebär. Och sedan ska jag rösta igen - ja, för det tillhör det som jag kommer att göra. Och anpassa mig till en ny politisk situation.   

Vad jag förväntar mig? Personer som tar ansvar för det som de sager sig vilja göra, oavsett vilket resultat det blir. Anpassar sig till situationen och göra det som situationen kräver. Jag tycker att det ingår i det uppdrag som man tar på sig när man sager ja till att stå på en valbar plats på en röstlapp. Vad hander om vi får ett liknande valresultat igen? Ska vi ropa på vargen då? Jag upplever att min röstsedel är en bricka i ett spel som det gäller att vinna för att få så stor majoritet som möjligt. Det handlar inte om att vilja styra mitt land mot det bästa, utan att vinna över motståndaren.               

Annars har jag det bra :) Bra intervju och en fantastisk support av min forskningsassistent! Och pratat artikel med kollega hemma - alltid lika givande och intressant.

Inga kommentarer: