söndag 14 december 2014

Lördags utflykter

Jag gillar att se andra saker än East Lansing och campus - även om det är fint och lugnt här. Skulle kännas sådär att komma hem och säga att jag inte varit någon annanstans. Igår drog jag och en fransk kompis iväg till Frankenmuth, en ort tyskar från Bavaria grundla på 1850-talet. Vi åkte dit för att de har en förkärlek för juldekorationer och en VÄLDIGT stor affär med julsaker.
Jo, det fanns gott om julpynt, till skillnad mot vad det finns här i East Lansing. Små affärer som sålde julgodis (fudge), kiltar, ost och annat viktigt som man behöver till jul. Och en väldigt massa folk. Vi hade problem med att få tag i mat, något som man inte förväntar sig av USA. Det var liksom knöfullt överallt!
           
Fudge making




Julgran all inclusive
Efter att ha gått omkring där i två timmar, fått tag på varsin crepe med innehåll, drog vi vidare till den där stora, stora julaffären. Jo, det tycker jag att man kan säga när det behövs två ingångar för att få in alla, en karta över affären för att hitta och tar en timma bara att gå runt. Utan att köpa något speciellt eller så. Men det var ju grymt fascinerande - hur hittar man allt julpynt, hur jobbar de med att städa affären och hur har man koll på sina inköp? Ja, det hade varit grymt intressant att få reda på. Och nej, vi tog inte en pratstund med Santa - barnen fick prata med honom alldeles själv ;) Och hur många julgranar vi såg i affären? Jag slutade räkna efter 20.  
      











 
Kvällen spenderade jag på ett alldeles ypperligt sätt - hemma hos ett italienskt par med nybakad pizza. Det var alldeles underbart gott och trevligt. Vi har liksom ett sydeuropeiskt gang, med vissa andra inslag :) Kul och gott var det i alla fall!
 
So long! 

Inga kommentarer: