söndag 30 november 2014

Detroit

Jag har tagit mig till Detroit. Åkte bussen, snabbt och smidigt, från järnvägsstationen i East Lansing. Tog två timmar och sedan var jag i centrala Detroit. Checkade in på hotellet som låg två minuter från busstationen. Jag har insett att smidighet är det som gäller när jag ska resa på egen hand. Tyvärr snöade det och blåste så kvällen funkade bäst med att kolla på att TV. Semester att ligga i en stor säng med rena manglade lakan o kolla på amerikanska serier. Lyckades få in portkod 1525 på Svtplay också. Bra skådisar o skildring av Stockholms ungdomsliv.
Sov gott o så var det hotellfrukost :) Nu var jag ju inte direkt ensam, hotellet ligger nära de olika arenorna här också. Funkade trots allt bra efter en stunds köande. I det här landet så har de inte insett att det går bra att ha två rader med likadan mat. Men det kommer väl ;) 
Drog iväg till Henry Ford Museum, kusin Martin rekomenderade det när jag var i Kalifornien. Taxi långt ut, till ett fantastiskt ställe. Rekomendationen var helt klart väldigt bra!
Jag har sett bussen som Rosa Park satt i när hon vägrade resa på sig, bilen som Kennedy satt i när han blev mördad, Lincolns dödsstol, ett helt Fokkerplan, en massa fräcka bilar (ingen Ford Taunus som vi hade när jag var liten), amerikansk fotbollsutställning, ätit korv etc. Ja, har du möjlighet - åk dit! Det som går att diskutera är givetvis perspektivet. Amerikas historia beskrev nästan ingenting om indianerna, handlade mest om rasproblemet, kvinnokamp o presidenterna. Sedan var den industriella utvecklingen enbart den amerikanska. På mobiltelefonssidan fanns inga europeiska telefoner med, bara Motorola. Bortsett från detta var det fantastiskt kul att se allt historiskt. Speciellt Kennedys bil. Jag är uppväxt med att få höra av mamma hur hemskt det var när hon väntade mig o Kennedy blev skjuten en månad innan. Världen stod stilla ett slag!

So long!







Inga kommentarer: