onsdag 15 oktober 2014

Minnesota

Ja, det är där som jag är nu. Fantastiskt vackert och jag har underbar service 😍 
Tog tåget till Chicago, söndags morse. Det är alltid lite ängsligt att göra nya skaer, men jag mötte två belgiska vänner från Friendship House på väg till tåget, så de förklarade för mig. Tåget var ett mjölktåg genm ett fantastiskt vackert landskap. En timma försenad km jag till Chicago, möttes av Mike, med syster och son. Vi åt, tittade  de som fortfarande sprang Chicago Marathon och sedan var det aightseeing som gällde. Kul att se det som jag bara trodde fanns på film och ännu roligare att komma ner till Lake Michigan och prata om hur den används.

Efter det åkte vi hem Mikes föräldrar, nära O'hare flygplatsen. Ett söt par i 80års åldern som gjorde allt för att jag skulle trivas. Vi åt pizza, diskuterade skillnader mellan länderna o sedan var det sovdax. Som vanligt i en stor amerikansk säng. Jag kommer att sakna dem när jag kommer hem.

Tidigt måndag morgon var det videokonferens med Miun. En av mina favoritforskare, Karin Hedström från Örebro, var på plats i Ösd för att prata metod. Och spm hon gjorde det' trots att jag satt på andra sidan jordklotet kände jag mig delaktig. Det är skickligt!

Efter det var det dax att dra ut  vägen - till Minneapolis. Vackert landskap o en massa mil. Mike är tålmodig, vi diskuterar o jag försöker förklara. Det är grymt irriterande att inte ha alla ord, men det blir väl bättre, någon gång.

Vi åkte till en av hans kollegor i Minneapolis - en filipinsk kille - åt middag på en restaurang och sov över. På morgonen till universitetet och en dragning av ett forskningsprojekt. Grymt intressant tycker jag - de använde geografisk öppen data, en bra applikation som bas för ett deltagardrivet projekt för att utveckla odlingar i vissa områden. Grymt intressant och det kommer att bli en bloggpost på bigapps sedan. Stay tuned!

Två grymma skypesamtal senare drog vi vidare till Barnum där Mike med fru och dotter bor. Två timmars bilfärd - en timma och en nap för mig - är jag på ett fantastiskt ställe som påminner om Greggered, stället där vi bodde när sönerna var små. Lyxigt med naturen så nära!

Nu är det sovdax - bilderna kommer imorgon!

So long!

Inga kommentarer: