torsdag 30 oktober 2014

Kulturkrockar

Inget inlägg igår? Nej, internet lyste med sin frånvaro och jag läste en bok istället. Riktigt skönt, fast ovant. Vad som var värre var att det inta fanns imorse när jag skulle ha jobbsamtal om en artikel. Kändes så där. Som tur var finns det studierum i Community Center, så det var bara till att knata de två kvarteren dit och låna ett. Väldigt bekvämt!

Jag tycker att saker har gått lite långsamt fram vad det gäller studien och få fram allt som jag behöver för att kunna skicka in ansökan för att få göra den. Tog upp det idag och jädrar vad det hände saker då. Så nu är den inskickad, alla dokument färdiga. Och jag fick för första gången i mitt liv höra att jag behöver ta för mig mer och inte vara så blygsam :) Tror att detta är landet för mig - hemma får jag alltid höra att inte ta för mig, inte göra för många saker osv.

En annan sak som har tagit tid är att göra en workshop och prata om forskningsmetoder. En annan sak som jag vill göra när jag är här. Jag är dock ingen fena på att göra flyers - bilder osv är inte riktigt min grej i livet. Nu fick jag höra att det är ju bara att göra och efter tio minuter fanns det en klar. Det brukar ju annars vara min replik i livet - det är ju bara att göra och vad är problemet. Jag blev lite full i skratt och tänkte på de hemma som har sagt upp bekantskapen med mig för att jag vill göra för mycket osv. Ja, ja, det är bara att gilla läget och tuffa till mig ;)     

Idag hade vi vårt forskningsmöte på ett annorlunda sätt. Vår mötesledare behövde hämta medicin till dottern så vi tog det i henne bil. Funkade alldeles utmärkt då hon har en stor van och vi pratade på som vanligt. Jag gillar hennes okonventionella stil och på det sätt som hon delar med sig av förslag på konferenser, publikationer osv. Ett fantastiskt sätt att få in sina studenter i bra sammanhang.

En annan kulturkrock - vi åkte till en koreansk restaurang nära där jag bor. Laura ville inte betala mer parkering och stalled bilen vid järnvägen här. Vi åkte tillbaka till Campus och jag tänkte mig få promenadsällskap hem sedan. Inte då, det är så svårt att få en amerikan att promenera någonstans. Det är bara bilen som gäller. Spännande!

Imorgon em är det mot Kalifornien som gäller - den lilla resväskan är packad!


Inga kommentarer: