fredag 26 september 2014

En månad på MSU

Jo, tiden går fort när jag har roligt. För det har jag :) Det finns hur mycket som helst att gå på och väldigt manga olika ställen att träffa folk på. Ett helt annat sätt att umgås på som är öppet, kanske ytligt, men det är rätt skönt för mig som reser ensam. Känner att jag måste prioritera vad jag går på och det betyder att utbudet är grymt bra!

En lista på det som är roligt, bra och intressant:

  • MSU har en massa rolig och häftig forskning. Eftersom hela East Lansing är uppbyggt kring universitet är det svårt att missa. Dessutom finns det alltid någon att fråga om jag undrar något.
  • De gillar att testa nya pedagogiska grepp och visa vad de håller på med. Det gillar jag skarpt.
  • Tjänsteutbudet är enormt och jag blir inte hänvisad till en hemsida utan kan prata med en person och ställa följdfrågor.
  • Det är varmt och gott - idag har det varit sol och 25 grader. Passar alldeles utmärkt för en kylig nordbo. Sedan klagar mina kollegor från Florida på att det är kallt, regnar osv. Tänker på att de inte ska komma till Sverige - ev södra Sverige på sommaren.
  • Folk är hjälpsamma och kommer fram till mig när jag ser allmänt vilsen ut. En medelålders tant måste ju komma dit hon ska!
  • Friendship House - måste jag bara framhålla. Ett fantastiskt ställe där det bara är att slinka in och få hjälp med sina problem - kan vara med olika saker i samhället eller hur jag ska skriva olika saker. 
  • De pushar fram det bästa i människor och har inga Jantesymptom - grymt skönt tycker jag. Vill du kommer du att lyckas!      

Saker som jag har svårare för:
  • Maten är väl inte något att hurra over. Attans vad jag längtar efter vettig mat - med fisk och grönsaker. Det är inte deras paradgren. Jag sager som jag gör i Östersund - vart är fiskaffären? Och riktigt bröd - skicka hit några surdegsbröd från Frejas - snälla!
  • Bilberoendet - de diskuterar hur de ska minska sin miljöpåverkan genom att använda färre mugger etc. Sedan går det nästan inte att komma till en mataffär utan att ha bil. Jag har helt gett upp att kunna komma till vandringsleder utan att hyra en bil.
  • Administrationen - jag ska t ex aldrig mer klaga på att det är besvärligt att köpa ett Västtrafikkort ;) Här måste jag gå till public security, öppet mellan 8 - 16 på vardagar, visa id och fylla i en blankett för att få ett busskort. Ska jag betala hyran får jag gå med cash till en specific byggnad på Campus etc. Finns hur många exempel som helst. Det bästa tyckte jag var när jag mitt visa började gälla - då fick jag gå till Internationella Centret och anmäla mig. Väl där stod det fint i systemet att jag var i USA, när jag kom dit och på vilken flygplats jag anmält mig. Men det är klart jag kan åka hit och bara dra runt...

Sedan måste jag säga - trots att det är en dröm som har gått i uppfyllelse - JAG SAKNAR ER!!


               Och vad ska jag göra den kommande tiden? Göra studier och samla in en massa bra data, förbättra min skrivna engelska, ha kul och lära mig mer om samhället! Snart ska jag dessutom åka till Minnesota - ta-dah!

So long!

Inga kommentarer: