tisdag 9 september 2014

En full studentdag

Idag har jag haft en full studentdag. Började lite lugnt med att fortsätta göra iordning studentmaterial till en kurs. Ska bli videoinslag av dem imorgon - röst och ppt. Jag vet inte om jag tycker att det är det bästa sättet att visa hur man ska göar. Känns lite tråkigt, men det är i alla fall ett steg framåt på vägen. Hade en lunch med en kollega, där vi började diskutera hur jag skulle kunna göra en studie hos dem. En väg att vandra och jag får driva den framåt för att komma dit, men det lär nog gå. Jag får fundera på stegen framåt och diskutera med någon som har gjort liknande saker tidigare.

Sedan drog jag till University Lutheran Church för att gå på en kurs i engelsk konversation och uttryck. Vi var tolv stycken där, som vanligt mest personer från Asien. En intressant lärare i form av en pensionerad pastor. Han var amerikanskt trevlig, ville oss väl och hade en viss vana av att prata själv. Något lärde jag mig, och det var intressant att höra honom berätta om det amerikanska samhället.

 På kvällskvisten var det dags för den första kursen på WRAC som jag ska vara med på - informationsdesign. Grymt intressant och läraren var väldigt inspirerande. Han var duktig på att få med studenterna, tydlig och hade en väldigt intressant pedagogik. Hans klasser kommer jag klart att gå på - det skulle dessutom dyka upp företag som jag ev kan göra en studie på. Mumma!!
Det som var uppgiften för studenterna var att gå ut o observera en aktivitet av något slag och fundera/intervjua på hur information kunde transformera aktiviteten till det bättre för användaren. Jag ser fram emot att följa hur metoden utvecklas - kan vara något som vi kan använda hemma. Dessutom tog läraren väldigt talande exempel från hur svår information kan vara att använda på ett politiskt korrekt sätt - exempel handlade om hur svartas resehandböcker på femtiotalet skiljde sig från vitas.      

Bye the way - måste saga att jag älskade vädret idag - tjugo grader, ingen vind...bara att gå runt kortärmat och njuta!

Imorgon är det en tidig morgon med examination i kursen projektdesign - kl sju är jag klar, hörlurarna på och tekoppen är laddad!

So long!



 
           

Inga kommentarer: