söndag 26 juni 2011

Irrfärder, virrfärder och vanliga turer





Gårdagen ägnades åt att irra runt i norra Bohuslän. Det första stoppet var Smögen dit äldste sonen skulle på fest. Halva hans jobb verkade festa runt i en sjöbod där och ha allmänt kul. Kavat måste jag säga att han var, för han hade ingenting med sig förutom sig själv och kläder på kroppen. Plånboken möjligtvis.

Efter detta avlämpande av son åkte vi en sväng längs Sotenkanalen, fast på landsidan. Fanns en massa fina gamla båtar att titta på och fin växtlighet. Jag såg vildväxande orkidéer, Jungfru Maria nycklar, för första gången.

Sambon ville utforska Örekilsälven och därför blev det till att fara längre norr ut. Jag kan inte säga att det var så mycket spännande, möjligtvis fiket i Hedekas. Grusvägen över Kynnefjäll var helt OK och jag har för mig att jag har varit där och vandrat i min ungdom.


Idag bar det av till Smögen igen, sonen skulle ju med hem. Eftersom det var fint väder tog vi båten ut till Hållö, en ö som jag inet har varit på på länge. Numera är den upprustad med vandrarhem, restaurang och fyren är nymålad. Det var riktigt trevligt och mer genuint än på Väderöarna. Förhoppningsvis kan det bli en tur dit och bo på vandrarhem i höst. Ett vandrarhem som har stora fönster mot havet.

Inga kommentarer: