fredag 28 augusti 2009

Semesterresa 2009 part 5




Jag var en gång för länge sen i en liten fransk ort som heter St Jean Pied du Port. Ett gammalt mjölktåg tog mig och min tågluffarkompis upp i Pyréenerna och det var en massa spanska tanter med hönor och andra djur på detta tåg. Nu är jag ju så nära så dit måste vi åka. Och att köra i berg är skoj!

Så dagens tur gick mellan Pamplona och denna franska lilla ort. Men först frukost på kvartersbaren. Och utanför går det, med jämna mellanrum, en massa personer med ryggsäck och en bestämd blick. Nyfiken som jag är måste detta undersökas och det var pilgrimer på väg till Santiago de Compostela.

Nu tog vi bilen uppåt och uppåt och en massa hårnålskurvor. Fantastiskt vackert! Dessutom en massa vandrande pilgrimer och cyklister. Hit måste jag för att vandra eller, allra helst, cykla.

Mamma fick sitt lystmäte när hon hittade ett ställe med kyrka, ett guldbelagt snyggt gammalt schackspel och en massa historia. Och jag fick MAT för första gången på tre dagar. Sicken skillnad!

Den lilla franska byn visade sig ha blivit en turistmagnet för här var det hur mycket folk som helst. Så vi pilade oss tillbaka till Pamplona samma väg igen.

Inga kommentarer: